Pages

Pages

Friday 21 November 2014

Ketagihan Rokok

Tips : Ketagihan


assalammualaikum..

Mengikut kefahaman pendidikan aku yang setakat darjah 3suku , perkataan ketagihan ni diambil dari perkataan tagih atau dalam maksud idam, hasrat, atau mengingini sesuatu..bila idam atau hasrat tu terlalu tinggi, ia akan muncul dalam bentuk menagih dan seterusnya menjadi satu ketagihan akibat penagihan yang tidak terkawal..adakah korang paham apa yang aku tulis?..kehkehkeh..

ok..abaikan, sebenarnya ada beberapa perkara tentang ketagihan yang aku nak cerita ni yang aku alami..aku cuba tulis seringkas yang boleh je la sebab aku memang taknak tulis banyak-banyak...ketagihan pertama yang dah berlaku kepada diri aku sejak dibangku sekolah lagi ofcoz ketagihan pada rokok..Tahukah korang aku dah mula merokok sejak sekolah rendah? dah beribu  batang rokok dan mybe beribu kotak rokok dah aku hisap rasanya..yela lebih 15 tahun aku dah merokok ni..pada pandangan dan pengalaman aku sendiri, rokok ni lebih hebat dari ganja, arak dan sesetengah jenis dadah..

Bagi aku rokok memang ketagihan paling kuat..kenapa? sebab perokok yang tegar biasanya setiap masa  mesti nak berasap..paling kurang pon sejam sekali..bergantung jenis perokok tu sendiri..tapi kalau dah nama perokok, tak mungkin sehari dia boleh tak hisap langsung...berbeza dengan ganja, dan dadah..ada ke orang nak hisap dadah hari-hari..sejam sekali, hisap dadah ditempat awam..takda kan?..lagipon dadah ni mahal..benda yang tak dibuat kerap tak mungkin akan jadi ketagihan..

gambar hiasan

Kalau korang tak caya cuba la, harini korang try hisap ganja sekali, memang best..rasa seronok je..dah habis stim kepala korang tu, habis la..macam tu jugak arak, minum sekali mabuk macam mana pon benda ni takkan jadi ketagihan kalau tak di selalu buat...aku bercakap hal ni berdasarkan pengalaman aku jugak, bukan aku tak penah hisap ganja, tapi tak pon boleh celen ketagihan rokok..aku pon pemabuk jugak dulu, tetap ayaq nescafe jugak lagi aku ketagih..

Secara amnya, benda-benda mengarut yang penah aku buat dulu, dah lama pon aku tinggalkan..benda yang bukan rutin kita buat tapi masih ambil dan kita suka ni bagi aku belum sampai tahap ketagihan..dia masih dalam ketegori suka-suka..so bila dalam peringkat awal nak tinggalkan, kita akan terasa macam 'rindu-rindu' la orang cakap..toksah tipu la kalau cakap sesak nafas pulak kalau tak dapat hisap or tak dapat togok arak tu...mengarut...

Alhammdulillah sejak awal ramadan dan sejak aku sakit tu hari, aku dah cuba secara mendadak menghilangkan ketagihan merokok aku yang kritikal ni..aku terus berhenti tanpa cara perlahan-lahan atau mengikuti sebarang terapi..aku terus berhenti bodoh gitu je..bukan aku tak pernah niat nak berhenti, dah banyak kali azam, tak pernah pon jalan..alhamdulillah kali ni aku memang istiqamah berhenti..masuk sekarang dah lebih sebulan aku berhenti..err..

Korang jangan gelak cakap "eleh, baru sebulan"...hahaha..korang tau tak seksa dia macam mane? jangan cakap sebulan, asal setiap kali lepas makan, atau time mulut aku tengah manis-manis minum teh tarik atau nescafe, time tu memang la terasa sangat  nak hisap rokok, ni bukan takat 'rindu-rindu' je lagi kay..aku memang maksudkannya. member rilek je hembus asap rokok depan muka aku..belum citer bila duduk dalam jamban pulak,.fuhh, setiap masa boleh kata ketagihan tu cuba mengugat iman aku.. ni la orang cakap ketagihan..

 keperluan aku dulu yang kini jadi koleksi hiasan..

Just nak kongsi sikit tips kenapa aku tiba-tiba tergerak hati boleh berhenti pulak ni..sebenarnya aku dapat satu motivasi dan nasihat dari member opis aku masa dia datang melawat aku kat hospital tu hari..aku dah banyak kali tak jujur dengan diri sendiri kononnya bernazar bila bini aku mengandung dulu aku nak berhenti..tapi gagal..bernazar lagi konon nak berhenti bila anak aku lahir, tapi tak jalan jugak..dan seriusly aku tak terpikir pon nak berhenti merokok lagi walaupon aku ada kanser...pegi hospital tu aku masih bawak rokok..

Tah macam mana aku dapat kesedaran pulak bila member aku tu cakap,simple je pon ayat dia..

 "bentilah merokok fiq, kau dah sakit, ni nak bulan puasa pulak..elok la kau benti merokok"..
tapi jangan berhenti kerana orang lain atau diri sendiri, berhentilah niat kerana Allah..


Jeng..jeng..jeng..lepas dari kata-kata dia tu terus aku macam dapat hidayah takmo hisap rokok lagi..terus aku niat..

No comments:

Post a Comment